Semelem

TÝDEN.CZ

19. 9. 2018
Rubrika: O jídle a pití

I v Nizozemí klesá kvalita potravin. Zavedeme nákupní výchovu?

Autor: Jindřich Martinec

16.04.2008 23:07

Před rokem a půl se zdálo, že cenová válka mezi nizozemskými supermarkety skončila (článek). Nyní si ovšem bystrý nakupující nemohl nevšimnout, že je tu zase. Albert Heijn (nám známá firma jako Ahold, majitel Hypernovy a Albertů) pyšně oznámil zlevnění stovky produktů. Jestli byl také pyšný, když zamlčel, že desítky výrobků zmizí z regálů nadobro, není známo. Od roku 2001, kdy AH cenovou válku spustil, se trh zúžil o 1500 položek potravin, což představuje desetinu nabídky. Nejde přitom o diskontní prodejny jako například Lidl.
Nizozemci by se mohli vlastně radovat, protože ačkoli žijí v bohatém státě, jejich ceny potravin jsou ve srovnání s evropskými zeměmi relativně nízké. Místo toho si ovšem začínají vyčítat, že upřednostňují úsporu před kvalitou. Zjistilo se, že Belgičané utratí za potraviny přibližně 1,5 krát více než jejich sousedi. Srovnání nabídky belgických supermarketů přineslo smutné výsledky. Výběr je prý nejen větší, ale i chutnější a kvalitnější. V Belgii se dá koupit i jakostní zelenina, která pochází z Nizozemska, ale kvůli ceně by se tam neprodala. Holandské obchody dokonce neobstály ani vedle marketů ve Velké Británii, kterou sami považují za kulinářsky zaostalou.
V cenové válce tedy nepadla za oběť pouze vysoká čísla se znakem eura, těžce raněná je kvalita. Holandský sýr je nyní údajně méně zralý, víc přisolován a kratší dobu lisován. Jedinou záchranou pro Nizozemce toužící po kvalitě jsou nákupy v belgickém pohraničí nebo u stánků tureckých prodavačů.

Co z toho vyplývá pro nás? Můžeme si připadat světoví, protože globalizace funguje a stejný ekonomický efekt se projevuje i u nás (ačkoli obchody v Nizozemsku zatím nejsou plné náhražek, které dokáže odhalit pouze laboratoř). Můžeme se stydět, že jsme stejně lakomí jako Nizozemci. A nebo se stydět nemusíme, když to dělají i ti „bohatí“.
Možná bychom mohli zavést nákupní výchovu. Po vzoru mediální výchovy, která žáka připravuje na setkání s moderními, mocnými a potenciálně manipulativními médii. Nákupní výchova by obnášela analýzu technik současného dravého maloobchodu. Absolvent by při nákupu měl dokázat rozpoznat například pravou čokoládu od falešné. Hlavně by se měl v absolventovi upevnit žebříček priorit, aby preferoval kvalitní, hodnotnou potravinu před laciným odpadem.
Zdá se to nyní nezbytné v zemi, kde před dvaceti lety byla hořčice na výběr pouze plnotučná a kremžská, všude stejné jakosti a ceny. K zemím jako Nizozemsko jsme vzhlíželi a toužili jsem si užívat jejich široké nabídky kvalitního zboží. Vidíme-li ovšem totožný trend, můžeme zůstat naprosto klidní. Historický vývoj nám nahrává. Nebude to dlouho trvat a i v Amsterdamu koupíme sýr, který se nevyrábí z mléka. Zatím jenom málo vyzrálý sýr? K smíchu. Konečně jsme v něčem napřed.


(Volně podle Klant verliest de prijzenoorlog z NRC.Next 11. března 2008.)


Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  6.75

Diskuze

Jindřich Martinec

Komentované události z Nizozemí.
windmill_2_sm.gif
Oblíbenost autora: 7.84

O autorovi

kup jednoho a dostaneš druhého zdarma

Kalendář

<<   září 2018

PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930